حســـــــــابداری

حســـــــــابداری

سلام
من علی وفائی هستم
به دلیل علاقه ام به رشته ی حسابداری به این رشته پیوستم.
از زحمات معلمان عزیز به خصوص آقایان و کرمی و اکبرزاده بسیار تشکر میکنم.

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

*جمع آوری اسناد

1ـ جمع آوری کلیه اسناد نقدی روزانه پس از اعمال کنترلهای لازم توسط دوایر شعبه
2ـ جمع آوری کلیه اسناد نقدی و انتقالی باجه های تحت پوشش و اعمال کنترلهای لازم
3ـ دریافت کلیه اسناد نقدی و انتقالی باجه های تحت پوشش اعمال کنترلهای لازم

*اطمینان از صحت صدور اسناد

طمینان از صحت و اصالت اسناد از نقطه نظرهای امضاء و تاریخ  نام شعبه
1ـ موضوع سرفصلها .کد سرفصل کل کد سر فصل معین کد سر فصل تفضیلی  شرح استاندارد سند بر اساس سیستم حسابداری و دستور العملهای مربوطه  واضح بودن سند.کامل بودن ضمائم  طرف حساب سند مبلغ مندرج در سند و محاسبات مربوطه
2ـ اطمینان از مطابقت شرح و محتوای اسناد صادره باسر فصلهای مربوطه طبق ضوابط تعیین شده در دستور العملهای و رعایت اصول حسابداری
3ـ کنترل و بررسی اسناد پرداخت شده بصورت نقدی و انتقال جهت رعایت حدود و اختیارات دردستور پرداختها
*درج شماره با استفاده از نمراتور بر روی اسناد شعبه طبق ضوابط پیش بینی شده در دستورالعمل های مربوطه

*صدور اسناد

1ـ صدورکلیه اسنادو نامه های مربوطه به حسابداری و امضاء آن‌ها براساس دستورالعملهای مربوطه
2ـ تنظیم و صدور اسنادمربوط به لیست حقوق  مزایا مساعده و دیگر پرداختهای پرسنلی کارکنان و نگهداری لیستهای حقوق و سایر پرداختهای پرسنلی به ترتیب نقدی و غیر نقدی و بر اساس تاریخ پرداخت در پرونده جداگانه
3ـ تنظیم و صدور اسنادهزینه با توجه به بخشنامه ها و دستورالعملهای و مقررات
4ـ صدور اسنادبه منظورخروج هر گونه وجهی که در سر فصل حساب بستانکاران و مانده های مطالبه نشده نکهداری می شود این اسناد می بایست با امضای رئیس شعبه صادر شود

*ورود اطلاعات به سیستم

1ـ ورود اطلاعات اسناد حسابداری تولید شده در طی روز اعم از ساعات اداری و ساعات کار باجه عصر و اسنادباجه های تحت پوشش بطور تدریجی و در همان روز به سیستم به تفکیک هر سند

*بالانس حسابها

1ـ تفکیک اسناد بر اساس حسابهای معین
2ـ تهیه گزارش از گردش حسابهای معین  تفضیلی و کل و حصول اطمینان از بالانس حسابها کشف و رفع مورد اختلاف از طریق دایره صادر کننده سند
3ـ تهیه و گزارش حسابهای معین و تفضیلی بالانس شده و مطابقت ارقام اسناد با گردش در گزارش
4 ـ نجام اقدامات لازم در جهت بالانس نهایی حسابها بموجب مفاد دستور العملهای مربوطه
5ـ انجام اقدامات لازم در خصوص تسویه اقلام باز و رفع مغایرتهای احتمالی
6ـ ثبت قطعی اسناد در سیستم  تهیه خلاصه کل روزانه و تهیه فلاپی روزانه خلاصه کل

*نظارت و کنترل

1ـ بررسی کشف و پیگیری هر گونه مغایرت احتمالی در حسابها و اقدام در جهت تصحیح آنها با اطلاع وتائید مقام ما فوق
2ـ نظارت کنترل و انجام اقدام لازم در خصوص تسویه حسابهایی که مانده آنهامی بایست در پایان ماه صفر شود (توضیح اینکمه سایر دوایر شعبه مجاز به صدور اسناد جهت تسویه این قبیل حسابها نمی باشند )
3ـ کنترل و پیگیری در جهت رفع اقلام باز کلیه حسابهای شعبه با توجه به تاریخ ایجاد آنها
4ـ کنترل ونظارت در امر رسیدگی به حساب پیش پرداختها و تسویه این اقلام از پرداختهای بعدی مربوطه طبق مقررات و ظوابط پیش بینی شده دردستور العملهای مربوطه
5ـ بررسی و کنترل حسابهای شعبه نزد بانکها و یا بالعکس با استخراج صورت تطبیقیه و مقایسه آن با صورتحساب دریافتی و در صورت مغایرت  انعکاس موضوع به مقام ما فوق وپیگیری لازم تا رفع مغایرت
6ـ اعلام هر گونه وضعیت مشکوک در صدور اسناد صادره و حسابهای به مسئولین ما فوق به ترتیبی که نهایتا" موضوع روشن شده و موجب اصلاح و اقدامات بعدی گردد
7ـ نظارت و کنترل بمنظور حصول اطمینان از صحت صدور اصلاحیه های صادره از سوی سایردوایر شعبه و بویژه بررسی اسناد عمل نشده در حسابهای مکانیزه شعبه
8- تهیه صورت گردش ماهیانه حسابهای دفتر معین تسهیلات و کنترل آن با گردش حسابهای معین وکل ثبت شده در سیستم حسابداری رایانه شعبه
9ـ استخراج لیست ارقام باز سر فصلهای دارای ارقام باز در پایان هر ماه و پیگیری جهت رفع آنهاوارائه یک نسخه از آن به رئیس شعبه

*تهیه آمار و اطلاعات

1ـ تهیه فلاپی بایگانی از اطلاعات آخرین مانده حسابهای و اقلام باز و نگهداری آن در صندوق شعبه
2ـ تهیه گزارش دوره ای (ماهیانه) از حسابهای معین و تفضیلی شعبه
3ـ تهیه سایر آمارهایی که در دستورالعملها و بخشنامه های مربوطه مشخص گردیده است

سایر*

1ـ مطالعه دقیق کلیه دستور العملها بخشنامه ها و اطلاعیه ها و همچنین با تو جه به حدودتعیین شده  ارائه آنها به کارکنان تحت نظارت جهت مطالعه و افزایش سطح آگاهی آنان و در صورت نیاز تشکیل جلسات توجیهی بمنظور رفع ابهامات
2ـ بررسی و کنترل اسناد مربوط به ایجاد کسری و فزونی صندوق و پیگیری تسویه یاانتقال آن طبق دستورالعمل مربوطه
3- انجام هر گونه تغییر و ایجاد در کد سرفصلها حسابهای تفضیلی. معین و کل در سیستم بر اساس بخشنامه ها و دستور العملهای مربوطه و امضاء ظهر بخشنامه و درج تاریخ
4ـ تحویل اسناد پس از بالانس کامل حسابها بصوت طبقه بندی شده به بایگانی شعبه
5ـ انجام اقدامات لازم در ارتباط باتحویل و تحول شعبه و ارائه تائیدیه های لازم و آمارهای مورد نیاز
6ـ انجام سایر امور در حدود وظایف و مسئولیتهای که از طرف مقام ما فوق ارجاع می شود وهمچنین سایر اموری که به تفصیل در دستورالعمل هاو بخشنامه ها و اطلاعیه های صادره جزئیات آنهامشخص شده است

*عملیات پایان سال

1ـ انجام اقدامات لازم به منظور تهیه ترازهای مورد نیاز مربوطه
2ـ انجام اقدامات لازم به منظور تهیه ترازهای اختتامیه و افتتاحیه طبق دستور العملهای مربوطه
3ـ آمارهای پایان سال و کلیه گزارشهای مربوطه (با استفاده از سیستم حسابداری)
4ـ انجام سایر اقدامات مربوطه به عملیات پایان سال و بستن حسابهای طبق دستور العمل بخشنامه ها و اطلاعیه های صادره
5ـ تهیه گزارشات منابع و مصارف هر ماه
6ـ تهیه گزارش تراز آزمایشی ماهیانه براساس سرفصلهای ابلاغی بانک مرکزی و سرپرستی
7ـ تهیه ترازنامه ماهیانه شامل دارائی ها ، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام
8ـ تهیه سود مشاع مربوط به عملکرد سال مالی شامل میانگین مانده 52 هفته انواع حسابهای سپرده سرمایه گذاری مدت دار میانگین مانده 52 هفته سال خالص تسهیلات اعطائی درآمد

  • علی وفائی
مقدمه:
حتماً تاکنون بارهاو بارها با این واژه برخورد داشته اید . به راستی حسابداری بهای تمام شده چیست ؟ چرا مدیران مالی سازمانها همواره سعی دارند تا خود را به مرحله ای برسانند که بتوانند از این شاخه از فن حسابداری استفاده نمایند ؟ آیا این درست است که بعضی میگویند به واقع نمیتوان حسابداری بهای تمام شده را به صورت کامل در شرکتهای ایرانی پیاده سازی نمود ؟
اینها سئوالاتی بودند که برای خود من نیز در زمان دانشجوئی وجود داشتند و حتی بعضی جزئیات هم اکنون هم برایم بی پاسخ مانده اند.
اکثر کارشناسان مالی ، حسابداری صنعتی را آنچنان که باید نمی شناسند و در مراکز آموزشی نیز دروس مربوط به آن ، علاوه بر آنکه تنها به صورت تئوری ارائه میگردد ، آنقدر حجیم و ثقیل مینماید که اکثر دانشجویان تنها به منظور کسب امتیاز قبولی دروس مربوط به این واحد را فرا میگیرند ، بطوریکه پس از گذشت چندماه از مطالعه این دروس از جوابگوئی به ساده ترین مسائل حسابداری صنعتی نیز عاجزند.
به راستی چرا ؟ آیا حسابداری بهای تمام شده واقعاً اینقدر پیچیده و دور از ذهن است که هرکسی توانائی انجام آن را نداشته باشد و یا اینکه آنرا بیش از آنچه که هست سنگین ، حجیم و تخصصی نشان داده اند ؟
اینها همه سئوالاتی است که هرکس ممکن است بنا به سلیقه ، دانش و هنر خود پاسخ متفاوتی به آن بدهد . ولی من امیدوارم شما خواننده گرامی بتوانید پس از مطالعه آنچه که سعی میشود در ادامه جهت معرفی این شاخه از فن حسابداری به صورت بسیار ساده بیان گردد ، پاسخی درخور برای سئوالات فوق که لااقل خودتان را راضی کند ، داشته باشید.
منظور از حسابداری صنعتی(بهای تمام شده)چیست؟
سابداری صنعتی شاخه ای از هنر و فن حسابداری است که وظیفه جمع آوری اطلاعات مربوط به عوامل هزینه و محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات را   بر عهده داشته و با تجزیه و تحلیل و بررسی گزارشها و راههای تولید ، روشهای کاهش بهای تمام شده تولیدات و خدمات را ارائه می نماید.
اهمیت حسابداری بهای تمام شده:
حسابداری صنعتی که گاهی اوقات به حسابداری مدیریت نیز مشهور است باید به عنوان یک بازوی قوی در اختیار مدیریت در ارتباط با برنامه ریزی و کنترل فعالیتها تلقی گردد. در حقیقت حسابداری صنعتی مدیر را با ابزار حسابداری مورد نیاز جهت برنامه ریزی ، کنترل و ارزیابی عملیاتی مجهز میکند.
مدیریت با استفاده از حسابداری صنعتی ، بهای تمام شده تولیدات را محاسبه میکند و کنترل خود را برروی هزینه های مواد ، دستمزد و سایر هزینه های تولید اعمال میکند . مدیران اگر گزارشات دقیق و صحیحی از عوامل هزینه نداشته باشند در تصمیم گیری خود در راستای افزایش بهره وری و تولید یا دیگر تصمیم گیریهای اساسی خود با مشکل مواجه خواهند شد.
کاربرد و وظایف حسابداری بهای تمام شده:
اهی تصور میشود کاربرد حسابداری صنعتی و بهای تمام شده تنها محدود به کارخانجات و صنایع تولیدی بزرگ می باشد. هرچند شاید شاخص ترین کاربرد آن در این جهت باشد ، ولی سایر مؤسسات نیز از این حسابداری بهره برده و از روشهای حسابداری بهای تمام شده در شرکتهای بیمه ، بانکها ، شرکتهای حمل و نقل و هواپیمائی ، دانشگاهها و بیمارستانها در جهت کارائی و کسب سود بیشتر استفاده میگردد . برای مثال در ساده ترین حالت شرکت های حمل و نقل همواره سعی در محاسبه و تعیین قیمت تمام شده و هزینه حمل یک واحد کالا و یا یک نفر مسافر را دارند.
و اما بطور کلی میتوان وظایف زیر را برای حسابداری بهای تمام شده منظور کرد:
پیش بینی و برآورد هزینه های یک دوره.
جمع آوری ، تفکیک و تسهیم هزینه های تولید.
ارزیابی و قیمت گذاری محصولات.
یاری مدیران در جهت انتخاب بهترین راه حل ممکن.
کنترل هزینه ها و کاهش آن تا حداقل ممکن و منطقی.
یاری مدیران در جهت برنامه ریزی بهتر و اجرای آن.
تفاوت حسابداری بهای تمام شده (مدیریت) با حسابداری مالی:
حسابداری صنعتی ، اساساً دانشی است که دارای خصوصیت دوگانه است . از طرفی دارای ویژگی حسابداری مالی است و از این نظر به حسابداری مالی کمک میکند تا بتواند قیمت تمام شده کالای فروش رفته یا خدمت انجام شده را محاسبه و سود وزیان دوره مالی را تعیین نماید و از طرف دیگر دارای طبیعت حسابداری مدیریت است و با اطلاعاتی که محیا می نماید ، مدیریت را در برنامه ریزی ، کنترل ، ارزیابی عملکرد و تصمیم گیری کمک میکند و از این نظر از مهمترین ابزار مدیریت به شمار میرود.
حسابداری صنعتی مجموعه رویه روالهای منظم برای ثبت و گزارش قیمت تمام شده کالای ساخته شده و خدمات انجام شده در کل و جزئیات این سیستم شامل روشهائی برای تشخیص ، طبقه بندی ، تخصیص ، جمع آوری و گزارش هزینه های تولیدو مقایسه آن با هزینه های از پیش تعیین شده و استاندارد است.
حسابداری صنعتی حلقه اتصال دو حسابداری مالی و مدیریت است.
و اما تفاوتهای حسابداری مدیریت با حسابداری مالی
1-از نظر استفاده کنندگان اطلاعات ، استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری مدیریت ، افراد و مدیران درون سازمان هستند ولی در حسابداری مالی علاوه بر درون سازمان ، گروههای ذینفع و علاقمند خارجی مانند رقبا و موسسات مالی و اعتباری و بانکها نیز از اطلاعات حسابداری مالی استفاده مینمایند.
2-حسابداری مدیریت مقید و محدود به ضوابط معین و مشخصی نیست زیرا تنها در خدمت افراد و مدیران درون سازمانی است ولی حسابداری مالی مقید به اصول ، مفروضات و میثاقهای حسابداری می باشد . البته حسابداری صنعتی روشها و اصول مورد استفاده حسابداری را نفی نمی نماید بلکه دربرگیرنده یک نظام صحیح ، دقیق و مناسبتر جهت ثبت و اندازه گیری عوامل هزینه از لحظه شروع تا تکمیل فرآیند می باشد
3-گزارشهای حسابداری مدیریت اغلب به واحدهای تابعه و بخشهای درون سازمان به تفکیک توجه دارد و ترکیبی از اطلاعات تاریخی ، پیش بینی ها و برآوردها را بکار میگیرد ولی در حسابداری مالی گزارشات ، کل واحد انتفاعی را در برمیگیرد و تنها از اطلاعات مبتنی بر گذشته آنچه که واقعاً اتفاق افتاده) استفاده میکند. )
  • علی وفائی


صورت مغایرت بانکی(Bank Reconciliation) اختلافات موجود بین صورت حساب بانک و دفاتر موسسه را تبیین می نماید.معمولا این اختلافات از چهار عامل عمده ناشی می شود:
1-چکهای معوق در دست مردم که به بانک برده نشده است.
2-مبالغ ارسال شده به حساب بانک که در تاریخ تطبیق به بستانکار بانک منظور نشده است(In Transit Items)
3-برداشتهای بانک که اعلامیه آنها نرسیده باشد.
4-اشتباهات بانک یا موسسه
از لحاظ سیستمی عوامل مغایرت می تواند یکی از چهار عامل زیر باشد:
1- عدم وجود عملیات متناظر با اطلاعات موجود در صورتحساب بانک: مثلا سند مربوط به یک چک توسط کاربر در سیستم ثبت نشده باشد (این مورد ممکن است برعکس نیز باشد یعنی یک عملیات در صورتحساب بانک ثبت نشده باشد ولی در سیستم وجود داشته باشد)
2- محدوده زمانی گزارش: گزارش صورت مغایرت بانکی با توجه به محدوده زمانی درج شده درفرم صورتحساب بانک ارائه می شود بنابراین با توجه به اینکه معمولا بین تاریخ عملیات بانکی درج شده در سندهای مالی موسسه و تاریخی  که بانک برای همان عملیات در اسناد خود درج می کند اختلاف زمانی وجود دارد، امکان یافت نشدن عملیات معادل با اطلاعات صورتحساب بانک بوجود می آید.
3- شماره سند: شماره سند ذکر شده در صورتحساب بانک، یکی از شماره های چک، حواله، فیش پرداخت یا واریز نقدی می باشد. این شماره باید با شماره عملیات متناظرآن در سیستم برابر باشد.
4- مبلغ: اگرمبلغ عملیات مالی منعکس شده در صورتحساب بانک، معادلی در اسناد مالی موسسه نداشته باشد این مغایرت گزارش خواهد شد.

  • علی وفائی